-- artikel1 -- artikel zaterdag 1 juni -- artikel maandag 3 juni --
maandag 3 juni
De ondergang van een boeddhistisch klooster
Door Saskia Bonger
Krul bekende de seks met een aantal vrouwen en beloofde geen les meer
te geven. Een bewoonster komt met drie honden naar buiten om op vriendelijke toon duidelijk te maken dat Krul niet wil reageren op de beschuldigingen.
|
Als hij zei dat iets op een bepaalde manier moest gebeuren, geloofden
wij dat zonder kritiek." De angst voor vernederingen was groot. "Hij kon mensen helemaal uitschelden. Daarna legde hij de anderen uit waarom hij dat deed", vertelt Y. Zeijlmans, die hoofd was van de lekenraad. De andere vrouw vertelt hoe Krul mensen soms weken of zelfs maanden achtereen
iemand kon negeren. "Als hij in de buurt was, zeiden de anderen ook
niks tegen je. Er kon geen groet vanaf. Ik heb dat meegemaakt. Ik heb
me nooit zo alleen gevoeld."
De monnik zelf zat hele dagen achter te computer te schrijven. Dat alles gebeurde op twee maaltijden per dag: ontbijt en lunch. "Mensen zagen er altijd slecht uit. Pauzes bestonden niet. Hij zag zichzelf als een ijzervreter en dat moesten wij ook zijn", vertelt de vrouw.
|
-- artikel1 -- artikel zaterdag 1 juni -- artikel maandag 3 juni --
zaterdag 1juni 2002
OOSTERWOLDE/MAKKINGA - Het Boeddhayana Centrum Nederland heeft zijn conferentieoord in Oosterwolde en zijn klooster in Makkinga onlangs verkocht. Westerdijk Makelaardij in Assen bevestigt dat. Voor het klooster wordt 625.000 euro gevraagd. Ook dependances inSantpoort en Utrecht zijn opgeheven. Het klooster in Den Haag blijft open. Leden van de boeddhistische groep beschuldigden hun leider eind vorig
jaar van machtsmisbruik. Uit een verslag van die bijeenkomst van de Stichting Studie- en Hulpgroep
Sekten van Willem Edelbroek blijkt dat Krul seksuele handelingen met vrouwen
op dat moment erkende. |
Hij legde in het bijzijn van leden en ex-leden van zijn groep zijn monnikspij af. Krul zou ook afstand doen van zijn leraarschap en zijn bestuursfuncties binnen de Nederlandse Buddha-Dhamma Stichting, waarvan het Boeddhayana Centrum onderdeel is. Hij zou vanaf dat ment als leek door het leven gaan.
|
-- artikel1 -- artikel zaterdag 1 juni -- artikel maandag 3 juni --
Priesters die gedwongen zijn tot een celibatairleven zoeken in het geniep een uitweg voor hun seksuele behoeften. Dat zij ook minderjarigen misbruiken, heeft de rooms-katholieke wereld geschokt. Dit leidt tot de stelling van afgelopen week: Het celibaat voor rk geestelijken moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. M Draaisma-Mulder, Bolsward: "Alle gevallen van seksueel misbruik van kinderen zijn afschuwelijk, maar het heeft niets met het celibaat voor geestelijken te maken. Ik ben het eens met Piet Heemskerk: gesloten opleidingen voor jongepriester studenten zijn funest., Gelukkig dat tegenwoordig het probleem sexueel misbruik openlijk wordt besproken Hindrik Huitema ,Raard: de RK kerk blijkt momenteel een kerk van uitersten. Nog nooiot werden er zoveel mensen heilig verklaard als onder deze paus. Doch tegelijkertijd werden er nog nooit zoveel geestelijken beschuldigd van onoorbare praktijken. De versoepeling van de leer als een mogelijke oplossing voor het laatste lijkt echter onmogelijk. Immers, de katholieke leer heeft door de eeuwen heen een grote starheid in de leer uitgedragen. De ketterse Galilei bijvoorbeeld , die de kerkelijke ‘waarheid’ dat de aarde stilstond, weigerde te onderschrijven,werd pas na honderden jaren in ere hersteld. Eisen dat er een einde aan het celibaat komt,is derhalve ongeveer hetzelfde als eisen dat het morgen mooi weer is. |
M. van Lobberegt, praktiserend boeddhist. Oosterwolde:
"Niet alleen binnen de Rooms-Katholieke Kerk is er schending van
het celihaat. Onlangs is binnen het Bhoeddhayana Centrum Nederland, een
Boeddhistische organisatie. ook duidelijk, geworden dat het celibaat de
afgelopen twintig jaar ernstig is geschonden. Ik ben het helemaal eens
met M. Spoelman. Een celibatair leven te leiden is vrije keus. Als je
monnik of non wil worden in de Boeddhistische Therawada-traditie, dan
kies je ook voor het celibaat. Dat hoort nu eenmaal bij een dergelijk
contemplatief leven. Dat is een bewuste keuze. Als je dat niet aan kan
of aan wil gaan, dan kun je ook het boeddhisme als leek op een zeer
bevredigende wijze in de praktijk brengen. M. de Jong. Surhuisterveen: 'Ofskaffe hoecht net. Der is niks ferkeards oan as ien frijwillich om hokfoar reden ek kiest foar it selibaat. Wa’t de kar makket priester te wurden en te wezen, wit yn't foar de feststeande konsekwinsjes. Selibaat en alle oare redenen binne noait in ekskus foar smearlapperij." |